Resize of Dkw-hummel-super
l-1
DKW Hummel 116-124
dkw_hummel_bod_op_gedaan03

Mail to :
Harry Bastiaansen

Nog voor mijn 116 klaar was wilde ik nog een DKW hummel luxus aan mijn colelctie toevoegen.
Op internet werd er een aangeboden, hier een bod op gedaan en opgehaald.
Ook deze was niet comleet en zowel het voor als achterspatbod waren behoorlijk rot.
Tijden het demonteren kwam ik er ook achter dat de achterbrug niet te verwijderen was,gelukkig was de achterbrug en bevesteging van mijn donor 116 wel goed zodat ik er alles af kon slijpen en en vervangen.
Hier begint weer de zoektocht naar vervangende onderdelen. Achterspatbord gevonden in belgie, voorspatbord en naaf van het achterwiel op de beurs in rosmalen.

Het echte werk kan gaan beginnen.

dkwscf0024
dkwdscf0020
dkwscf0025
dkwscf0023 dkwdscf0019

Eigelijk viel er weinig te demonteren omdat de brommer al uit elkaar lag toen ik hem kocht. maar toch om alles goed te kunnen behandelen moest hij tot op het laatste boutje uit elkaar.
Omdat mijn andere brommer nog niet klaar was heb ik hem aan de kant gezet en op zoek gegaan naar vervangende delen.
- Achterspatbord , Voorspatbord - Achtertandwiel met bevesteging
- Nog diverse kleine onderdelen

dscf0026
dscf0011
dscf001003 dscf001702 dscf0028 dscf0008
dscf0014

Toen aan de slag.

dscf0018 randvoorspatbord voorspatbord
dscf002102 dscf0049

Het voorspatbord zag er in het geheel niet goed uit, op vele plaatsen is het doorgeroest en van de onderkant was er een stuk afgeslepen. Op de beurs in Rosmalen heb ik een betere gevonden die ik nu klaargemaakt heb om te spuiten.

dscf007102 rotachterspatbort nieuw_achterspatbord dscf0070 dsdcf0058

Het achterspatbord was te rot om op te knappen, op internet heb ik een andere gevonden maar deze is van een 139. Om het afdekplaatje te laten passen moest er wat aangepast worden.

Januari 2006
Het volgende wat gedaan moest worden zijn de velgen en spaken. De missende achternaaf is inmiddels gevonden op de beurs in Rosmalen.

dscf008902 dscf001402

Februari 2006
De schokbrekers welke erbij zaten, waren niet van dit type brommer. Op Marktplaats werden de juiste aangeboden en deze heb ik gekocht.

schokbrekers_oudjpg

Maart 2006
Alles blank gemaakt en behandeld met spuitplamuur en fille, na alles gladgeschuurd te hebben, zijn ook deze onderdelen klaar voor de spuiter.

Als alles meezit is hij eind mei gespoten weer terug.

April 2006
Het oude zadelovertrek is vervangen door een nieuwe, gekocht bij Hans Hollink.

Vervolgens de bestaande roestige uitlaat en bocht een beetje opgeknapt, echter zonder het beoogde resultaat.
Bij Hans een nieuwe bocht en uitlaat aangeschaft. Ik heb gekozen voor een dikke, dat staat stoerder.

Verder heb ik het voorspatbordbeugel vervangen door een nieuw exemplaar.

Blok uitelkaar gehaald en de lagers en keringen vervangen. cilinder op gehoond en een nieuwe zuiger geplaatst.

Augustus 2006

Afgelopen zomer is hij bij de spuiter geweest, stralen, grondverf, strakzetten en in de grondverf gezet vervolgens heb ik hem zelf natgeschuurd met korrel 280 en 600.

Jos heeft hem daarna in de antasiet kleur gespoten met gouden biezen.

Onderdelen zijn opgehaald en het monteren kan gaan beginnen.

dfscf0025
dscf0074
spuitplamuur
oud zadel 1
uitlaat_oud_en_nieuw_1
voorspadbordbeugel_1_oud
dsc00074 dscf002302
Resize of onderdelen Resize of opgehaald Resize of zijkant
Resize of frame
brommer op de werkbank klein dscf001202
onderstenboven op de werkbank klein
dscf0013
dscf001102 dkw_opbouwen brommer op wielen klein

Het resultaat.

dscf0007 dscf002103
dkw_hummel_a
dkw_hummel_d