Resize of Dkw-hummel-super
l-1

Mail to :
Harry Bastiaansen

Mobra 50 Super
Mobra 50 reclame
Mobra-50-Super-2 klein
Mobra-50-Super-1 klein

Nieuw project
Mobra 50 super

mobra 50 super Reclame

 Mobra bromfietsen zijn op de Roemeense markt verschenen begin jaren '70. 
 Het merk Mobra kende 4 modellen:

Mobra 50  1971 tot 1973   Mobra 50 Super 1974 tot 1984   Mobra Turist 1983 tot 1985  Mobra Hoinar 1986 tot 1994

Mobra 50 bromfietsen werden geproduceerd sinds 1971 en de 50cc 2-takt motor werd geproduceerd door METROM Brasov met een topsnelheid van 70 km/h  en met een verbruik van slechts 2,5 l / 100 km gaf het hem een acelratie van 450km
De brommer werdt  geassembleerd in de fabriek Tohan Zarnesti., die reeds ervaring met het produceren bromfietsen.
Het laatste model dat de fabriekspoorten verliet was Mobra Hoinar , daarna is de productie definitief stopgezet in 1994, omdat de motor niet meer aan de Europese normen voldeed.

* Motor                : eencilinder tweetakt geforceerde koeling
* Cilinderinhoud: 50cmc;
* Vermogen       : 4 HP;
* Verbruik         : 2.5L / 100km;
* Vering             : hydraulische schokdempers;
* Versnellingen  : 4 voet;
 

Na een reeks van DKW’s is het tijd voor iets anders. Was er voor mijn dks’s zoeken naar onderdelen voor de Mobra is zowat niets te vinden op de bestaande beurzen.
Dit is anders in het land van productie RoemeniŽ daar wordt nog onderdelen aangeboden en heb ik wat van laten komen.

De brommer is zeker aan een opkap beurt toe, veel moet er aan gedaan worden om hem weer brommer te kunnen noemen.
Het eerste wat ik heb gedaan is heel de brommer uit elkaar gehaald en detail fotos gemaakt.

Mobra-50-Super-2 groot Mobra-50-Super-1 Groot_01

Alles is gestraald wat nog goed was en niets aan gedaan hoefde te worden, daarna alles ingepakt in de krimpfolie en op zolder gelegd in afwachting van het spuiten.

De voorvork poten waren geheel doorgeroest en daar moest iets aan gedaan worden,
Gekozen is om ze niet geheel uit elkaar te halen maar een nieuw stuk buis te plaatsen en het geheel aan elkaar te lassen.

In de benzinetank zat een flinke deuk, deze eruit gehaald en daarna gestraald. Tijdens het stralen bleek dat de tank van binnen uit behoorlijk was doorgeroest. Gekozen om een andere te zoeken en kwam in RoemeniŽ terecht en daar een gevonden en gekocht.

Een van de gereedschap deksels was er niet bij dus er zelf een gemaakt van 1mm dik plaatijzer.

Het bagagerek was dermate doorgeroest dat ik er een na heb gemaakt.

Het zadel overtrek was niet meer te redden, daar een ander voor gemaakt.
De onderplaat was behoorlijk verroest en de rand voor bevesteging van de strip araf geslepen en een nieuwe op gelast.

Velgen en spaken vervangen evenals binnen en buitenbanden

Van het stuurkapje was een stuk afgebroken, dus maar een nagemaakt.

Alles heeft een winter op zolder gelegen en nu is het zover het spuiten. De bedoeling was om hem weer rood te maken maar omdat de gekochte tank zwart is met alle stikkers erop wordt de brommer zwart.
Eerst is hij gespoten in de primer_vuller, daarna alles gladgeschuurd en vervolgend in 2k zwart gespoten.

Opbouwen kan beginnen maar nog niet alle onderdelen zijn aanwezig.

het motorblok is er erg slecht aan toe, nu ben ik op zoek naar een nieuwe ik hoop die in roemenie te vinden.
In afwachting daarvan heb ik een ander blokje eronder gebouwd met de motorkappen van een metron blokje, dit kon omdat ik die dubbel had liggen.

Uitlaat is nu tijdelijk maar die is niet moelijk te vinden wel een kettingkast en een nieuw achtertandwiel.

mobra-01

mobra-02

mobra-03

mobra-04

mobra-05

mobra-06

mobra-07

mobra-08

mobra-09

mobra-10

mobra-11

mobra-12

mobra-13

mobra-14

mobra-15

mobra-16

mobra-17

mobra-18

mobra-19

mobra-20

mobra-21

mobra-22

mobra-23

mobra-24

mobra-25

mobra-26

mobra-27

mobra-28

mobra-29

mobra-30

mobra-31

mobra-32

mobra_33

mobra-35

mobra-34

mobra-36

mobra-37

mobra-38

mobra-39

mobra-40

mobra-41

mobra-42

mobra-43

mobra-44

mobra-45

mobra-46

mobra-47

mobra-48

mobra-49

mobra-50

mobra-51

mobra-52

mobra-49

wordt vervolgd